Az elmúlt időszakban sikerült ismét nagyobb mennyiségű monarchiával foglalkozó anyagot összegyűjtenem. Ezek közé tartozik néhány eredeti fénykép is. Nagy élvezet ezeket a képeket feldolgozni, kideríteni a pontos típust, akár azt, hogy melyik Flik-ben szolgált, kik repülték, stb. Egyenként publikálni fogom ezeket a képeket itt. Megtehetem, mert a saját tulajdonom. A képek mellé igyekszem minél több leírást mellékelni.

 Brandenburg B.I 05.1-es sorozat

A Brandenburg B.I (Type LDD) típusra azért esett az LFT választása, mert megfelelő teljesítménnyel és repülési jellemzővel rendelkezett. A Németországból vásárolt típusok közül a monarchia ebből a szériából rendelt a legtöbbet. Az FD típusból fejlesztették ki a B.I-et. Körülbelül 162kg-ot spóroltak meg azzal, hogy kicserélték az acél motortartót fával illetve a szerkezeten hajtottak végre némi módosítást. Újítás volt a döntött szárnydúc (szemből nézve), így annak teljes hosszában eloszlott a rá ható csavaró erő. Erőforrásnak a 100Le-s Mercedes motort építették be. A sorozatból 102 darabot rendeltek, ebből 16 darabot-ot átirányítottak a civil Hansa Brandenburg repülőiskolába Fuhlsbüttelbe (Hamburg közelébe). A legtöbb LFT pilóta itt kapta meg az alapkiképzését. Ezeket a gépeket nem látták el sorszámmal.

1915 nyarán az alábbi orosz fronton szolgáló Flik-ekhez osztották be a gépeket: 1, 5, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 18. A típust fegyvertelen általános felderítőgépként vetették be. Néhány példány átkerült az olasz frontra is a Flik 2-höz és a 17-hez. A problémamentes működéséért a B.I-et szerették a pilóták. A szállítás csúszott a főpilóta Franz Reiterer és Mogan Béla százados halála miatt. 1915. október 21-én a kiképzőgépük szárnyai összeomlott egy gyári berepülés során.  1915 decemberéig csak 33 darab B.I-es kétfedelűt szállítottak le, a szolgálati jelentések szerint ezek a Flek 7-hez és 8-hoz kerültek.

1915 augusztusában néhány B.I-es kétfedelűt javításra és kétkormányosra történő átalakításra Fischamend-be küldték és átszámozták őket 06.5-re. A gyár további 355 repülőt épített a háború végéig.

 Brandenburg B.I (Fd) 06.5-ös sorozat

A 05.1-es Brandenburg B.I-es sorozat átalakítása kétüléses kiképzőgépre a fischamendi repülőgépgyárban 1915 augusztusában kezdődött el. Emellett a repülőgépgyár módosított 37 B.I repülőgépet (05.60-05.96) amelyekben már eleve be lett építve a kettős irányítás. 1916 májusában a 49 darab átalakított és módosított B.I-es kiképzőgépet újra sorszámozták Brandenburg B.I(Fd) 06.51-re.

A B.I(Fd) 06.5-es sorozatba 100Le-s Mercedes motort építettek be. Elsőként a Pandorfban működő Felk 7 kapott belőle, majd ezt követően az alábbi Flek-hez került még a típus: 10, 11, 12 és később a 4, 8, 13 és 16. 1917 július 1-én 26 db B.I-es volt szolgálatban. Ahogy az eredeti átalakított kiképzőgépek fogyni kezdtek, úgy a helyüket átvették a Fischamendben épített példányok.

1. kép

A 1. képen képen egy Brandenburg B, fegyverzet nélküli felderítő látható. A számozást majdnem kitakarja az előtte pózoló katona. A gép valószínűleg a 05.xx jelzésű sorozatból való. Annak is a már módosított verziója. Ez látszik az oldalkormányon és a motor körüli burkolaton. A sorozat a 05.11-es számozástól tartott a 05.96-ig. A fénykép hátoldalán az olvasható német nyelven, hogy: a kép 1916-ban készült Stanislau repülőterén (Galícia) a Flik 9-nél. Sajnos a szöveg többi részét még nem sikerült kibogozni.

 

2. kép