Tartalomjegyzék

Hansa-Brandenburg C.I(U) 61-es sorozat

Ismeretlen sorszámú 61-es sorozatú Hansa-Brandenburg C.I-es

Rövid története:

A Brandenburg C.I(U) 61-es sorozat volt az előfutára a hosszú életű, UFAG építette C.I-es kétfedelűeknek. Megnövelt motorteljesítménnyel és folyamatos szerkezeti finomítással oroszlánrésze lett az UFAG termelésének egészen 1919-ig.

A hivatalos gyártási szerződést 1915. december 13-án írta alá az UFAG (hasonlóan a Phönix-el). A gépek gyártása ekkor már javában folyt és néhány példány már el is készült. A repülési tesztek Apern-ben 1915 decemberében nagyon ígéretesnek bizonyultak, de a szállítást elhalasztották. Az utolsó pillanatban még módosításokat hajtottak végre, amelyek a Flar mérnöke eszközöltek a hasonmás Phönix (26.09) alapján.

A speciális kabin páncéllemezt, amelyet a 61.01-nél teszteltek 1916 februárjában, eltávolították mert a megnövekedett súly miat lecsökkent a teljesítmény és az általa nyújtott védelem sem volt elégséges. 1916 februárja és ősze között a Brandenburg C.I(U) 61-es sorozat gépei elsősorban a Flik 2, 4 és a 12-nél szolgáltak az isonzói fronton, a Flik 7 és 24-nél a dél-tiroli fronton. Ugyanazzal a hasonló tartós kivitelezésben készültek a gépek, mint a Phönix-nél.

A 61-es széria példányait dícsérték jó kezelhetőségéért, stabilitásáért, robosztusságáért, különösen azok a századok, ahol még háború előtti példányokkal repültek. Újabb és erősebb gépek megérkezésével a 61-es széria példányait kétkormáynos gépekre módosították. Kiképzőgépekké, amelyek a Flek 5, 6, 8 és 9-nél álltak szolgálatban. 1917 júliusában tíz Brandenburg C.I 61-es volt még használatban, néhány a háborút is túlélte.

Annak ellenére, hogy a Phönix által nyújtott gyártási rajz közös volt, csak az általános alkatrészek, mint a kormány, hűtő, stb voltak csak felcserélhetők a különöző C.I variánsok között amelyet a Brandenburg, Phönix és az UFAG gyártot. Ehhez hozzájárult az is, hogy minden gyár végrehajtott módosításokat a típuson a saját elképzeléseik és gyártási gyakorlatuk alapján. Ehhez hozzájárult még némi mérnöki büszkeség is. 



Források:
 

Fényképek: a szerző tulajdona

Dr. Martin O’Connor: Air Aces of the Austro-Hungarian Empire 1914-1918

Austro Hungarian Army Aircrafts of World War One

Die Flugzeuge der k.u.k. Luftfahrtruppe und Seeflieger 1914-198