Albatros D.II(Oef) 53-as széria

Az Albatros D.II(Oef) 53.01 az 1917-es januári tesztelés
alatt.

Az Albatros vadászgépek 1916 augusztusi debütálása a nyugati fronton nagy hatást gyakorolt az LFT-re. Szokatlan módon, rendkívül gyorsan gyártásba került mind az Albatros D.II mind a D.III-as típus. Szükség is volt erre az egyre növekvő olasz erőfölény miatt, illetve, hogy felváltsák a veszélyes Brandenburg D.I-es vadászgépeket. Az Oeffag megszerezte a licence jogokat a német Albatros gyártól majd a szerződést 1916. december 4-én aláírták. Ekkor már a javában folyt a gyártás. Ötven repülőgép gyártását tervezték, ebből eredetileg 20 darab D.II-es és 30 darab D.III-as típus.

Az Oeffag építette D.II kissé különbözött a német társától. A 185 LE-s Daimler motorja sokkal erősebb volt, a szárnyhúrt 10mm-el megnövelték és a törzset egy kissé módosították. A D.II-es prototípusa 1917 januárjában repült először. A közös D.II/D.III törzset februárban fejezték be, de a szárny összeszerelését mindkét géphez elhalasztották a terhelési vizsgálatok végéig. Az első próbarepülés meghiúsult a fagypont alatti hőmérséklet miatt, továbbá amiatt is csúszott, mert egy jobb hűtőt akartak tervezni illetve egy megfelelő légcsavart akartak kiválasztani. Végül a D.II(Oef) bevezetését a Flars mérnökei 1917 május 4-én hagyták jóvá és ennek nyomán további 16 gépet (az összes legyártottat) átvettek és azonnal a frontra küldtek, számozásuk: 53.01- 53.16. Mindegyik gépet Bernatzik megszakító berendezéssel látták el, a gépekbe egy vagy két géppuskát építettek be.

Az Albatros D.II-es gépek többségét a kevésbé aktív orosz frontra küldték, hogy a 3, 5, 7, 10, 14, 20, 22, 25, 26 és 37-es Flikeknél szolgáljanak. A D.II-sek szintén repültek az Isonzói fronton ahol a 2, 19, 35, 41/J, 42/J és a 46-os Flikeknél vettek részt a harcokban, továbbá a Flik 21, 24 és 48-nál használták Tirolban. Kevés légi győzelmet arattak a típussal, általában a D.II vadászgép arra szolgált, hogy a majdani kétüléses gépet vezető pilóták megszokják a  gyors és nagy teljesítményű gépek kezelését. A típus felhasználást hűen bemutatja a Flik 37/D-ben készült jelentés: “ ... a gyors emelkedését nem lehetett kihasználni, mert az orosz gépek jószerével nem közelítik meg a frontvonalat, emiatt a D.II -vel elsősorban kísérő feladatot hajtunk végre”. 1917 végére a D.II-ket leminősítették kiképzőgépnek. Az osztrák kormány 1920-ban két példányt eladásra kínált.


Adatlap

Funkció: Együléses vadászgép
Gyártó: Oeffag

Szárnyak adatai:

Fesztáv felső szárny: 8,5 m 

Fesztáv alsó szárny: 8 m 
Szárny húr felső szárny: 1,7 m 
Szárny húr alsó szárny: 1,7 m 
Szárny nyilazása felső szárny: -
Szárny nyilazása alsó szárny: -
Teljes szárnyfelület: 24 m² 

Általános adatok: 
Hossz: 7,35 m

Magasság: 2,71 m 
Kerekek távolsága: 1,8 m 
Felszállósúly: 898 kg 

Erőforrás: 
Motor: 185 LE Daimler

Repülési jellemzők: 
Maximális sebesség: 170 km/h 

Emelkedőképesség: 1000 m - 4 perc 30 mp
Emelkedőképesség: 2000 m - 7 perc
Emelkedőképesség: 3000 m - 12 perc 30 mp

Fegyverzet
 

Egy vagy két szinkronizált géppuska


Forrás

Austro-Hungarian Army Aircraft Of World War One