Aviatik B.II 32.12-es Karl Banfield-el és tanítványaival a 
FLEK 4-ben Szombathelyen

1914. július 22.-én az újonnan megalakult Aviatik gyár az LA-tól kapott egy 33 darabos (később 23 darabosra csökkentették) kétfedelű repülőgép megrendelést, amely a P 14-es 120 LE-s Daimler motorral szerelt típuson alapult. A megrendelt gépek az öAv-1-öAv-23-as szériaszámot kapták. Mivel a leszállítás nagyon sürgős volt, ezért az LA vezetése belátta, hogy az első tíz repülőgép főbb alkatrészeit, a repülőgépek vázát Németországból kell beszerezniük.

1914 szeptemberére tapasztalt német szerelők segítségével az első négy saját gyártású példány (a 30.03-as prototípust is beleértve) is elkészült. 1915. március 4.-én további 21 kétfedelűt rendeltek a gyártól, amelyeket további négy követett 1915 szept 15.-én. 1915. februárjában az összes elkészült Aviatik B.II-es példányt 32.-es szériának nevezték el és a jelölésük 32.01-től terjedt 32.48-ig.

Már a kezdetektől fogva jelezték a pilóták kellemetlen repülési tulajdonságait. Teljes gázon emelkedés közben a B.I erősen balra húzott, vitorlázás közben pedig erősen jobbra. Szeles időben kifejezetten fárasztó volt az irányítása. A kicsi kormányfelületek miatt a repülőgép hajlamos volt irányt változtatni, emiatt a pilótáktól folyamatos figyelmet igényelt a vezetése. Ezt a problémát kiküszöbölték azzal, hogy megnövelték a csűrő és az oldalkormány felületét továbbá a szárnybeállításon is módosítottak. A B.II alulmotorizált repülő volt, emiatt 1915. augusztusában 150 LE-s Daimler motort építettek néhány gépbe. 1914. szeptemberétől 1915. szeptemberéig, visszavonásukig a B.II típust fegyvertelen felderítőnek használták a keleti fronton, ahol a szolgálati magasság nem volt fontos szempont (Flik 3, 11, 13 és 14). Ugyanitt a Flik 14-nél jelentették, hogy egy B.II-nek az 1000 m eléréséhez másfél óra kellett. 1915. június elején a hegyvidékes Karten fronton szolgáló Flik 16 hét darab B.II-est kapott. A pilóták elmondása szerint 2900 méter fölé nem sikerült emelkedni a gépekkel, ez pedig nem elég magasság ahhoz, hogy elkerüljék a 2800 méteren levő olasz állásokból rájuk zúduló tüzet. A Flik 16 emiatt 1915 szeptemberéig, adíg, amíg a Lloyd C.II típusú repülőgépek meg nem érkeztek nem vetett be repülőgépeket az olasz állások felett. 1915. végén a B.II 32-es széria gépeit visszavonták a frontszolgálattól és a Flek 2-6,8 és 9-hez osztották be alap kiképző repülőként. Kilenc még 1917 júliusában is aktív volt. Azokon a példányokon, amelyeket nem alakítottak át kétkormányosra, megtartották az eredeti sorszámozást.

1915. végén a Flars rendelt 12 darab Aviatik B.II-es, kétkormányos kiképző repülőgépet 120 LE-s felújított Daimler motorokkal. Sorszámozásuk 32.51-től 32.62-ig terjedt. A szerződést 1916. februárjában írták alá, de ekkor már a szállítás folyamatban volt. Valószínűleg ezek a repülőgépek a már korábban kétkormányosra átalakított példányok voltak. 1916. májusában a B.II 32.71-32.96-os széria gépeit, hogy megkülönböztessék az alap 32-es szériától átszámozták.

Az Aviatik kiképző gépek megjelenéséig a monarchia pilótáit egykormányos típusokon oktatták. Az oktatást kétkormányos gépeken 1916. március 15.-én kezdték el a Flek 4-nél, amelyet hamarosan a Flek 2 és 3 követett. 1917. júliusában a megmaradt 15 darab 32.7-es jelzésű B.II-es példányainak cseréjét vették tervbe Brandenburg B.I(Fd) típusokra. Ennek ellenére öt vagy hat még 1918. közepén még mindig repült.


Adatlap

Funkció: Alap kiképzőgép 
Gyártó: Aviatik 

Szárnyak adatai:

Fesztáv felső szárny: 14 m 
Fesztáv alsó szárny: 10,54 m 
Szárny húr felső szárny: 1,88 m 
Szárny húr alsó szárny: 1,88 m 
Szárny nyilazása felső szárny: 4,5 °
Szárny nyilazása alsó szárny: 4,5 °
Teljes szárnyfelület: 45 m2 

Általános adatok: 
Hossz: 8,63 m 
Magasság: 3,15 m 
Kerekek távolsága: 2,05 m 
Tömege üresen: 825 kg 
Felszállósúly: 1250 kg 

Erőforrás: 
Motor: 120 LE Daimler

Repülési jellemzők: 
Maximális sebesség: 110 km/h 
Emelkedőképesség: 1000 m - 10 perc 20 mp

Fegyverzet 
Beépített fegyverzet nem volt


Forrás

Austro-Hungarian Army Aircraft Of World War One