Tartalomjegyzék

03.43-as számú Fokker A.III, melyet a Flik 8 és 19 repült 1916 májusában. Ez a gép egyike volt azoknak, melyeket Schwarzlose M 7/12-es géppuskával szereltek.


   1915. június 7-én, hetekkel korábban, mielőtt a fronton harcoló német csapatok megkapták volna a forradalmian új, szinkronizációs géppuskával felszerelt Fokker E.I (M 5KGM) típusú vadászgépeiket, az LFT tudomására jutott a típus létezése és megrendelt 12 monoplán vadászt. Ezt további megrendelés követte, így már 33 gépre adtak le megrendelést a németeknek. 1915 végéig a nyugati fronton harcoló német repülőalakulatok igényei miatt elutasították az exportkérést, majd az év végén jóváhagyták a 12 Fokker E.III (M.14) vadászgép eladását. Az LFT által átvett gépek számozása A.III 03.41-03.50, 03.53 és 03.54. A gépek 1916 februárjától 1916. július végéig érkeztek meg az alakulatokhoz, ahogy a nyugati fronton más típusokkal elkezdték kiváltani őket. A 03.41 és 03.42-es jelzésű képeket a francia 100HP-s Gnome forgómotorral, a többit a 100LE-s Oberursel motorral látták el.

    Az akkori dokumentumok alapján, miközben novemberben a tizenkét darab E.III gyártását végezték, az olasz fronton harcoló Flik 4 már rendelkezett két E.I típussal. A két repülőgépet a német légierő vette át 1915 november 4-én, majd másnap elhagyták a Fokker gyárat. Jelzésük E.I 64/15 és 65/15, erőforrásuk a 80LE-s Oberursel motor volt. A kérdés az, hogy hogyan került a Flik 4-hez. Közvetlenül Schwerin-ből (itt volt a Fokker gyár) kerültek oda vagy a keleti fronton harcoló német alakulatok hagyták hátra. Kezdetben a Flik 4 pilótái az eredeti német jelöléssel repülték a két gépet, majd később a jelzésüket A.III 03.51 és 03.52-re változtatták meg. 
Az első feljegyzett éles bevetést a Fokker A.III-al 1915. november 12-én Hassan riza Effendi Pieler főhadnagy hajtotta végre. A Flik 4 repterét támadó Caproni bombázót kellett elfognia, de fegyverelakadás miatt kénytelen volt eredménytelenül visszatérni a reptérre.

Az Osztrák-Magyar Monarchia első együléses vadászgéppel elért légi győzelme a Flik 4 pilótájához, Mathias Bernáth százados nevéhez fűződik. A 03.51-et repülve lelőtt egy olasz Maurice Farman kétüléses gépet San Lorenzó di Mossahoz közel 1915. november 25-én. 1916. február 18-án egy Caproni század volt útban Ljubljana felé. A köteléket elfogására felszállt Heinrich Kostrba (03.51) és Bernáth (03.42). Mindketten osztoztak a 8:45-kor lelőtt Caproni (Ca.478) felett. Kostrba második légi győzelmét egy olasz Caudron felett aratta 9:25-kor.

A Ca.478-as  

Huszonöt perccel később Kostrba, Ludwig Hautzmayer főhadnagy (03.52), Max Brociner zászlós (03.42) és egy kétüléses a Flik 8-ból közösen lelőtték a Ca.703-as jelölésü Caproni bombázót, amely a bombázásból tért vissza. Három további győzelmet jegyeztek fel a Fokker A.III vadászgépek mellé a Flik 19-nél: Maximilian Perini főhadnagy 1916. május 10-én a 03.42-es jelzésű géppel lelőtt egy Voisin-t, ez volt az első légi győzelme; Stefan Huzjan törzsőrmester a 03.52-es jelzésű géppel szintén egy Vosisint lőtt le, ami neki is az első légi győzelme lett; Hautzmayer főhadnagy a 03.42 jelzésűvel lelőtt egy Caudront, ez volt a harmadik légi győzelme.



  A lelőtt Ca703-as


Nem rögzítettek légi győzelmet a többi Isonzónál harcoló Fokker A.III-at repülő Flik 8, 12 és 28-as századoknál. Nyilvánvalóan a túl kevés vadászgép elhanyagolható mennyiségű légiütközetben vett részt, főként azért mivel tilos volt a frontvonal felett és azon túl repülniük, nehogy a szinkronizásiós berendezés az ellenség kezére kerüljön. Ezen felül az A.III típus gyorsan elavulttá vált. Egy 1916. augusztus 10-én kelt LFT beszámolóból, melyben összehasonlították az A.III-as típust és az új Brandenburg C.I-et, kiderült,  hogy mind sebességben, mind emelkedésben jobb az új kétüléses. 1916 novemberében, az új Brandenburg és Albatros vadászgépek bevezetésével az összes Fokker A.III-at áthelyezték a kevésbé aktív keleti frontra. Itt a gépeket szétosztották a Flik 1, 8, 9, 13, 18, 25 és 29-es egységek között. Itt szolgáltak, mindaddig amíg a megmaradt 2-3 gépet együléses géppel történő kiképzési célokra hátra nem vonták. Így fejezték be karrierjüket.

Olasz Caudron G.4  
 
Maurice Farman MF.11  

 


 

 

Adatlap: Fokker A.III 03.4

Funkció: Együléses vadászgép 
Gyártó: Fokker

Szárnyak adatai:

Fesztáv felső szárny: 10,04 m 
Fesztáv alsó szárny: - 
Szárny húr felső szárny: 1,8 m 
Szárny húr alsó szárny: - 
Szárny nyilazása felső szárny: -
Szárny nyilazása alsó szárny: -
Teljes szárnyfelület: 16 m2 

Általános adatok: 
Hossz: 7,2 m
Magasság: 2,4 m 
Kerekek távolsága: - 
Tömege üresen: 400 kg 
Felszállósúly: 615 kg 

Erőforrás: 
Motor: 100 LE Oberursel

Repülési jellemzők: 
Maximális sebesség: 140 km/h 
Emelkedőképesség: 1000 m - 5 perc
Emelkedőképesség: 2000 m - 15 perc
Emelkedőképesség: 3000 m - 30 perc

Fegyverzet 
1 darab légcsavarkörön keresztül tüzelő géppuska

 

Adatlap: Fokker A.III 03.51-52

Funkció: Együléses vadászgép 
Gyártó: Fokker

Szárnyak adatai:

Fesztáv felső szárny: 8,95 m 
Fesztáv alsó szárny: - 
Szárny húr felső szárny: - 
Szárny húr alsó szárny: - 
Szárny nyilazása felső szárny: -
Szárny nyilazása alsó szárny: -
Teljes szárnyfelület: 16 m2 

Általános adatok: 
Hossz: 6,75 m
Magasság: 2,88 m 
Kerekek távolsága: - 
Tömege üresen: 358 kg 
Felszállósúly: 563 kg 

Erőforrás: 
Motor: 80 LE Oberursel

Repülési jellemzők: 
Maximális sebesség: 130 km/h 
Emelkedőképesség: 1000 m - 7 perc
Emelkedőképesség: 2000 m - 20 perc
Emelkedőképesség: 3000 m - 40 perc

Fegyverzet 
1 darab légcsavarkörön keresztül tüzelő géppuska

 


 

Forrás

Austro-Hungarian Army Aircraft Of World War One
Aerei Militari