Fegyvertelen Fokker B.II 03.82 vadász-kiképző,
a széria utolsó gépe Blischarsky századossal a
Flek 4-nél Szombathelyen

   1916-ban az LFT-nek sürgősen szüksége volt egy könnyen manőverezhető vadászgépre. Mivel a Fokker M.16 prototípus (03.19) berepülése folyamatban volt ezért  a Flars 24 darab Fokker B.II (M.17) típusú vadász-kiképző repülőgépet rendelt a tervezett 16 darab M.16 kétfedelű helyett. 1916 júliusában nagyobb mennyiségű befejezett B.II-es típust raktároztak a Fokker gyárban arra várva, hogy a hiányzó géppuskák megérkezzenek és beszerelhessék azokat. A B.II-es prototípusát a 499-es számozásút, ami egy  M17E volt, átküldtek Schwerinből Wiener –Neustadtba véleményezésre.  Úgy tervezték, hogy a hiányzó géppuskát majd Aspernben utólag beépítik. Végül csak egy példányba, az elsőbe (03.61) építettek be egy 7,92mm-es Bergmann  LMG 15nA típusú géppuskát. A feljegyzések szerint végül csak 23 darab B.II-t vett át a monarchia, sorszámuk 03.61-03.83. Áprilisban vették át a 03.61-est (100 LE-s Oberursel motorral), 19 másik gépet augusztusban (kisebb motorral) a maradék hármat pedig 1916 szeptemberében. Azt LFT-nek szállított B.II-ők  80LE Oberursel motorral szerelt szárnyelcsavarásos csűrővel rendelkező gépek voltak, ezek sokkal alkalmasabbak voltak kiképzési célokra.

     A B.II 03.61 (w/n 499) prototípust Aspern-ben hagyták egészen 1916 júniusáig, amikor is áthelyezték a Flik 11-hez a keleti frontra kipróbálásra. Egy szórakoztató történet, amely Pius Moosbrugger pilótához kapcsolódik, megmutatja azt az óvatosságot, amivel a személyzet megközelítette az ismeretlen forgómotort:

   „A motort a légcsavar átforgatásával (azon csimpaszkodva) indítják el, de mivelhogy a pilótának nincs gázkarja, így félő, hogy a meglóduló gép kárt tesz a szerelő személyzetben. A megoldás az lett, hogy a Bébi Fokkert egy kötél segítségével a farok csúszójánál fogva kikötöttük egy fához, majd miután a motor felmelegedett egy baltával elvágtuk a kötelet. Sajnos a drága castor olaj hiánya miatt hamarosan haza kell küldjük a Bébi Fokker-t.”

   Aspernbe való visszaszállítása után a 03.61-es számú példányt géppuskák tesztelésére használták. A maradék B.II-s kétfedelűeket a Flek 4, 6 és 8 kapta meg fegyverzet nélküli együléses kiképző gépnek, funkciójukat 1918-ig látták el.


Adatlap

Funkció: Együléses kiképzőgép 
Gyártó: Fokker

Szárnyak adatai:

Fesztáv felső szárny: 7,2 m 
Fesztáv alsó szárny: 7.2 m 
Szárny húr felső szárny: 1,25 m 
Szárny húr alsó szárny: 1,25 m 
Szárny nyilazása felső szárny: -
Szárny nyilazása alsó szárny: -
Teljes szárnyfelület: 16 m2 

Általános adatok: 
Hossz: 6,2 m
Magasság: 2,71 m 
Kerekek távolsága: 1,7m 
Tömege üresen: 274 kg 
Felszállósúly: 481 kg 

Erőforrás: 
Motor: 80 LE Oberursel

Repülési jellemzők: 
Maximális sebesség: 130 km/h 

Fegyverzet 
nem volt, csak a 03.61-es számozású példányba építettek be


Forrás

Austro-Hungarian Army Aircraft Of World War One