A leírás ismét egy aukción szerzett repülőgépről fog szólni. A képen egy Lohner B.II 12-es szériájú repülőgép látható. A kép hátoldalán magyarul az van, hogy a kép vagy 1910 előtt készült vagy utána. Sokat nem segített, hogy belőjem a kép készítésének pontos időpontját vagy akár a helyét. Maradt a könyvtáram és az internet. A képen egy hölgy is látható. A típus angol nyelvű leírásában említik, hogy az akkori első magyar pilótanő is részt vett a típus berepülésében. A hölgy Steinschneider Lili volt. A netet böngészve találtam róla képeket, az az érzésem, hogy ugyanaz a személy van az általam megvásárolt képen. A gép pontos típusa nem látható, csak egy nagy C betű az oldalán.

Első lépésként megpróbáltam belőni a kép készítésének időpontját. 1913 augusztusában szállították le a prototípust a C-01-et. Az első szériában készülő gép jelzése a C-1 volt, amelyet 1914 február 4-én vettek át. Egy évre rá 1915 februárjában a típus jelölését megváltoztatták B.II 12.01-12.25-ig terjedő sorszámozással. A motor hűtője nem a végleges verzión levővel egyezik meg. Azokon vagy a kabinnál levő szárnydúcok között van a hűtő, aminek a formája hasonlít erre vagy egy egészen más kinézetű függőleges hűtő látható a két oldalon. Ez vagy egy prototípus vagy egy korai példány az első szériából. Ha a hölgy az, akire gondolok, akkor viszont a kép 1915 februárjában készült és egy első szérás gép van rajta.

A gép története:

A hegyvidéki hadműveletekhez az LA rendelte meg a C Gebirgsflieger típust. Nem tudom, hogy ennek a típus elnevezésnek volt-e akkori hivatalos magyar megfelelője. Ha én fordítanám le, akkor hegyi repülőnek de inkább hegyvidéki repülőgépnek nevezném el. Ez a verzió könnyebb volt a B típusnál, mivel a hathengeres 90Le-s Daimler motor helyett egy négyhengeres 85 Le-s Hiero motort kapott. Így a madár 51kg-al lett könnyebb. A C típus farokfelületét átdolgozták a B-hez képest. 1912. decemberében az LA korábbi, november 27-én történt megrendelésére leszállítottak egy módosított C típust a Cyklon-t (AC-957, könnyített B típus) motor és struktúrális tesztelésre. A Cyklon sikertelen tesztje után a főmérnök Paulal a kevésbé erős és már elhasznált szerkezetet hibáztatta és ígéretet tett az LA-nak arra, hogy a gyártásra kerülő példányok biztonsági faktora 5 lesz az előirányzott 3,5 helyett. Ez megmagyarázza, hogy a termelésre került példányokat miért nem vetették tesztelés alá.

A C típus prototípusát, amelynek jelzése C-01 (később 10.12-es) 1913. augusztusában adták át az LA-nak. A második prototípus a Lohner gyár tulajdonában maradt, mindaddig, amíg az LA meg nem rendelte C-02-es számozással (később 10.13-as) 1914 januárjában. 1913. december 10-én az LA megrendelt 24 darab C Gebirgsflieger-t amelyeknek a számozása C-1-től C-24-ig tartott (AD 500-523). Egy másik Gebirgsflieger, a C-25-ös sorszámozással megerősített motortartót és hosszabb törzset kapott, ezt 1914 júliusában adták át. 1914. január 9-én az UFAG kapott egy 18 gépről szóló megrendelést, számozásuk C-41-től C-58-ig terjedt.

Az első gyártósorról lejött példányt - számozása C-1 - 1914. február 4-én vették át, amelyet hamarosan további öt repülőgép követett. A Lohner berepülési tesztjeit a gyár pilótái végezték: Vittmann Viktor, Edmund Sparmann és Ferdinand Konschel Scteinschneider Lili-vel, aki az első magyar női pilóta volt. A pilótanő gyakran a megfigyelő ülésben ült. Karl Illner bemutatója után Uzelac, aki kedvelte az új gépekkel történő repülést felvitte a C típust a magasba. Olyan erős vibrációról számolt be, mintha áram rázta volna a kezét, arra kényszerítve, hogy szorosan fogja mindkét kezével a kormányt. A gép utas nélkül rendkívül orrnehézzé vált így Uzelac a kormányt teljesen a mellkasához húzva tudott csak biztonságosan leszállni. Lohner a Hiero motort hibáztatta a rezgésért de Uzelak kijeletette, hogy a hasonló motorral szerelt Etrich Taube típusoknál ez nem jeletkezik. A pozitív oldala is volt a tesztnek, utassal helyreállt a teljesítmény és a repülési tulajdonság.

Folytatás következik...