Aviatik Berg D.I 238-as sorozat

Az Aviatik Berg D.I volt az első monarchia által tervezett vadászrepülőgép. Az anyacég négy szériát gyártott belőle és további tizenkét sorozat készült öt másik gyárban licensz alatt. Ennek eredménye lett a sok variáció. A leírásban szereplő képet is aukción sikerült beszereznem. A hátoldalán az áll, hogy 238.129-es példány 160 Le-s Austro-Daimler motorral szerelve.

A nagyteljesítményű motorok krónikus hiánya előkészítette a terepet a következő verziójú Aviatik D.I számára. Mivel bőséges készlet állt rendelkezésre új és felújított 160 Le-s Daimler motorból, ezért a Flar tesztelésre beépített egyet egy példányba 1917 decemberében. Arra a következtetésre jutottak, hogy a kombináció elfogadható teljesítményt nyújt és sorozatgyártásra alkalmas. A 160 Le-s Aviatik D.I széria átvétele 1918 januárjában kezdődött és 1918 augusztusáig tartott, amikor is átvételre került az utolsó 120 darab gép. A széria sorozatszáma 238.01-től 238.90-ig, illetve 238.105-től 238.134-ig tartott (a sorszámok 238.91-től 238.104-ig sosem lettek felhasználva). Legalább 20 darab 238-as szériájú gépet motor nélkül vettek át. A fegyverzete két szinkronizált géppuskából állt, de körülbelül 50 vadászgépet a fegyverhiány miatt fegyvertelenül adtak át. Néhány példány farok felületét és csűrőit újratervezték és teljesen rétegeltlemez borítással láttak el. Az átépített gépek száma ismeretlen. 1918 augusztusában a Flik 1 jelentette, hogy a faborítás eltorzul illetve az irányíthatóság romlik a többletsúly miatt.

Az elavult D.I sorozat bevezetése április és május folyamán a Flik pilótáiból egyöntetű elutasítást váltott ki. A Flik 6/F-nél 1918 májusában arra panaszkodtak, hogy az alulmotorizált vadászrepülő túl lassú, hogy elfogjanak vele szövetséges megfigyelő repülőgépeket. A Flik 23/D a típust megfelelőnek találta kísérő feladatokra, de támadógépnek alkalmatlan és rosszabb minőségű, mint a szövetséges típusok. Mivel a pilóták nem szerettek repülni ezzel a géppel, emiatt néhány élelmes Flik erősebb motorral látta el gépeket. Például a Flik 6/F jelentette, hogy probléma nélkül építettek be 185 Le-s Daimler motort roncsokból kiszerelve vagy hátsó raktárakból. 1918 július 12-én az LFT elrendelte, hogy a 160 Le-s motorokat a 238-as szériában használt vagy új 200 Le-s motorra cseréljék le némi átalakítás után. Ezeket a gépeket korábban nem használták, mert motorra vártak raktárokban.

A D.I 238-as sorozat (néhány 185 vagy 200 Le-s motorral szerelve) gépeit a Flik 1/J, 6/F, 13/J, 23/J, 23/D, 28/D és 64/F vadászgépnek használta. A típust használták továbbá kiképzőgépnek a Flik 14/J, 43/J, 55/J, 56/J, 72/J és 74/J századoknál, a Flek 6-nál illetve két repülőiskolában. Néhány példányba fényképezőgépet építettek és fotófelderítésre használták. Ezek a századok a Flik 37/P, 40/P és 46/P voltak. 1918 augusztusában 89 darab Aviatik D.I 238-as sorozatú vadászgépet szállítottak a frontvonalon levő raktárakba.