Albatros B.I(Ph) 23.08-as számú kétkormányos kiképzőgép

   Az Oesterreichisch-Ungarische Albatros Werke (továbbiakban Phönix) 1914. augusztus 14-én kapta meg első megrendelését. A megbízás egy prototípusról (öAlb.01) és 29 széria gépről szólt. Két további gépet rendeltek 1915 márciusában, így 31 darabra emelkedet a megrendelt gépek száma. Eredeti jelölésük öAlb 1 - öAlb.31-ig terjedt, de ezt 1915 februárjában megváltoztatták.  Az új sorszámok az alábbiak lettek: Albatros B.I(Ph) 23.01 - 23.31. Az Albatros B.I(Ph) tervrajzát a Phönix gyár készítette az eredeti német 100/120LE-s Albatros B.II alapján. Az eredeti rajzon bizonyos változtatásokat végrehajtottak. Megnövelték a repülő egész méretét, további szárnymerevítő huzalokkal látták el és némi szerkezeti változtatásokat hajtottak végre, hogy be tudják építeni a sokkal erősebb 145LE-s Hiero motort. A B.I(Ph) ugyanúgy, mint a német megfelelője egy sokoldalú, robosztus, könnyű vezethető típus volt. A széria kiképző gépként maradt rendszerben egészen 1918-ig.

   A gépek átvétele 1915 januárjában kezdődött meg és a frontot márciusban érték el. Általános felderítési célokra használták a Flik 5, 7, 8, 10 és 15 csapatoknál az orosz fronton, a Flik 6 és 9 Szerbiában, Flik 2, 8 és 12 az Isonzo fronton. A repülőgépek egészen 1915 szeptemberéig szolgálatban maradtak mindaddig, amíg újabb típusokkal fel nem váltották őket.
   1916-ban körülbelül 20 darabot a B.I(Ph) 23-as szériából visszaküldtek a Phönix gyárba, hogy kiképzési célra átalakítsák. Az átalakítások során tíz darab a 21.3-as szériaszámot kapta a maradék a 24-es sorozatszámot. Az új 21.3-as szériát kétkormányosra építették és Marta gyár által gyártott Hiero motorokkal látták el. Később 1918-ban három példányba javított 100LE-s Mercedes motort építettek be. 1918 folyamán az átalakított kiképző gépek a Wiener-Neustadtban állomásozó Flek 2, 3 6, 8, 9 és 22-es kiképző csapatokhoz kerültek.
   Az eredeti LFT dokumentumok alapján utólag nehezen lehet kihámozni az átalakításoknál történt számváltozásokat. A dokumentumok homályosak és néhol zavarosak. Pontosan nem lehet tisztázni, mert sok dokumentum megsemmisült. Az alábbi táblázat viszont a meglévő információk alapján pontos adatokat tartalmaz:

  • 23.07 -> 21.30
  • 23.12 -> 21.31
  • 23.18 -> 21.32
  • 23.19 -> 21.33
  • 23.21 -> 21.34
  • 23.22 -> 21.35
  • 23.23 -> 21.36
  • 23.25 -> 21.37
  • 23.27 -> 21.38
  • 23.32 -> 21.39
  • 23.06 -> 24.30
  • 23.26 -> 24.39
  • ???    -> 24.40
  • 23.09 -> 24.41
  • 23.24 -> 24.42
  • 23.10 -> 24.44
  • 23.20 -> 24.72
  • 23.17 -> 24.75
  • 23.28 -> 24.81
  • 23.30 -> 24.83

(A dokumentumok alapján a 23.12-es számmal jelölt példányhoz elvileg további két másik szám is tartozik: 24.01 és 24.40. A 24.30-as gépet később 24.70-es számon tartották nyílván a 24.44-est pedig 24.80-ként. A dokumentumok szerint a 24.11-est a 24.72-es számú géből alakították át, a 24.03-as példányt pedig a 24.75-ből.)


Adatlap

Funkció: Felderítő 
Gyártó: Phönix

Szárnyak adatai:

Fesztáv felső szárny: 13,2 m 

Fesztáv alsó szárny: 11,37 m 
Szárny húr felső szárny: 1,8 m 
Szárny húr alsó szárny: 1,8 m 
Szárny nyilazása felső szárny: 3 °
Szárny nyilazása alsó szárny: 3 °
Teljes szárnyfelület: 40,9 m² 

Általános adatok: 
Hossz: 8,35 m

Magasság: 3,33 m 
Kerekek távolsága: 2,22 m 
Tömege üresen: 860 kg 
Felszállósúly: 1235 kg 

Erőforrás: 
Motor: 145 LE Hiero

Repülési jellemzők: 
Maximális sebesség: 110 km/h 

Emelkedőképesség: 1000 m - 10 perc 40 mp

Fegyverzet
 

Nem volt felfegyverezve 


Forrás

Austro-Hungarian Army Aircraft Of World War One